Tuesday, December 3, 2013

SAHABAT Prt.1



Mencari seorang sahabat/rakan/kawan yang BAIK memang susah...kadang2 kita mengharap panas sampai ke petang tapi hujan ditengahari. Kadang2 kite rase macam dipergunakan oleh kawan2 kita...mentang2lah kite nih ala2 low profile, ala2 anak cik bedah hujung kampung, ala2 gadis melayu terakhir, ala2 awek control mcho depan pakwe (padahal tak).... dan macm2 lagila still kite rase mcm tak dihargai oleh kawan kite.


TAPI kadang2 salah kite jugak, kita ni dah jumpe kawan yang baru kite lupakan yang lame...padahal kawan yang lame tulah paling banyak tahu susah senang kita, kadang2 kite terlupe terus, kadang2 kite bz, sebab kejar target, study, event kat skolah/kolej/U dan laen2. Kadang2 kite tak sedar kawan kite pun makan hati ngan kite. pastu bile jumpe kawan baru, diorg wat mnde yg same kat kite mula la nak ngadu kat kawan lame padahal tu balasan tuh sebab wat mmber camtu.


Kata dulu2 kau kawan aku dunia and akhirat, kau kawanku aku yg paling besh/sejati dan laen2 tapi mcmane layanan kite dengn kawan kite yng lame tuu skrg....ada penah terfikir sehat ke dier hari ni? makan ke hari ni? ader masalah ke? dan sebagainya....bila berlaku konflik tentu2 kita tak salahkan diri sendiri bnyklah menunding ke arah sebelah pihak..



Oleh itu kawan2 sekalian marile kite luangkan saki baki kredit ke, 50 sen ke singgit telefon balek kawan lame kite, kawan baru kite, sedare mare kite yang dok jauh2 tuu...tnye kabar, tnye keluarge, tnye study tnyelah pe2 yang patut sebab manusia nih suke dihargai dan diingati...;]..tnye kabo kat fb,tweeter tak sebest becakap dengan mmber kite tuu....percayelah cakap den...hehehe.

Namun, jika suatu hari kita bergaduh dengan rakan kite tuu, kite akui kesahan kite, kite mintak maaf dgn dia, kite cube merapatkan jurang antara kite dan dia jika dia enggan juga terima kite, waktu itu lepaskanlah dia pergi, sesungguhnya ada yng lagi baik untuk kite yg  Allah dah rancangkan. Percayalah seorg yng pergi akan diganti dengan kehadiran yang lebih baik untuk diri kite. Dalam persahabatan jgnlah meletakkan ego yang terlalu tggi kelak akan memakan diri dan mnyusahkan diri. Bersederhana dan berbuat baiklah sesama kite supaya kite selalu diingati. Insya-Allah.












No comments:

Post a Comment